15. Canva yksinyrittäjälle: vaivattomuutta ja tehokkuutta materiaalien laatimiseen

 

Canva yksinyrittäjälle | Yksinyrittäjän arki on täynnä monenlaisia tehtäviä – markkinoinnista asiakaspalveluun ja tuotekehityksestä laskutukseen toimialasta riippuen. Jokainen hetki on kullanarvoinen, ja siksi tehokkuus ja ajan hallinta ovat keskeisiä toiminnan kehityksen mahdollistajia. Tässä kiireisessä ympäristössä tarvitsemme työkaluja, jotka tekevät materiaalien luomisesta nopeaa, helppoa ja ammattimaista. Yksi ratkaisu ongelmaan on Canvan ja sen ominaisuuksien käyttöön ottaminen.

Lisää vinkkejä oman digitaalisen työpöydän järjestämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi saat liittymällä FLOW-kirjeen tilaajaksi.

Canva yksinyrittäjälle: vaivattomuutta ja tehokkuutta materiaalien laatimiseen

Canva on monipuolinen suunnittelutyökalu, joka tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia ja valmiita malleja, jotka sopivat niin aloittelijoille kuin kokeneemmille yrittäjille. Canva mahdollistaa visuaalisten materiaalien luomisen vaivattomasti – oli kyseessä sitten sosiaalisen median julkaisu, esitys, esite, asiakirja taikka uusi yritysilmeen suunnittelu. Canvan ehdottomana etuna on sen helppokäyttöisyys eli voit vetää elementtejä valikosta paikalleen.

Canvalla voit muun muassa suunnitella kuvia blogiin, sosiaalisen median postauksiin, sähköpostimarkkinointiin, logoihin, esitteisiin, e-kirjoihin ja lähes kaikkeen, mihin visuaalista ilmettä haluat tuoda esille.

Tässä blogijulkaisussa sukellamme syvemmälle Canvan maailmaan ja tutustumme siihen, miten yksinyrittäjät voivat hyödyntää tätä työkalua omassa toiminnassaan. Pääset tutustumaan mistä on kyse, mitä perusteita sinun tulisi tietää Canvan käytöstä, saat vinkkejä tehokkaaseen käyttöön sekä muutamia konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Canvan avulla voit tehostaa omien materiaalien tuottamista.

Mitä opit tästä blogijulkaisustaBlogijulkaisun sisältö:

Canvan ominaisuudet

Canva on suunnittelutyökalu, joka on tarkoitettu helpottamaan visuaalista suunnittelua. Se tarjoaa valmiita malleja, graafisia elementtejä ja työkaluja erilaisten visuaalisten materiaalien luomiseen. Tässä osiossa tutustut tarkemmin Canvan ominaisuuksiin.

Valmiit mallit

Canva sisältää tuhansia valmiita malleja, joita voit käyttää inspiraationa ja lähtökohtana omien materiaalien luomisessa. Voit valita haluamasi mallin ja muokata siihen brändisi mukaiset värit ja kuvat. Näin saat kaikki yrityksesi materiaalit visuaalisesti yhtenäisiksi.

Löydät malleja muun muassa seuraaviin:

  • Sosiaalisen median julkaisut (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn)

  • Esitteet ja flyerit

  • Posterit ja infografiikat

  • Verkkosivujen bannerit

  • Kirjeet ja kortit

  • Videot ja animaatiot

  • Logot

Elementit

Omia materiaaleja voi täydentää erilaisilla valmiilla graafisilla elementeillä. Näitä ovat muun muassa:

  • Muodot (neliöitä, ympyröitä, nuolia, kolmioita, sydämiä..)

  • Kuvat (valmiita muokattavia kuvia ja voit tuoda myös omia kuvia)

  • Tarrat (liikkuvia ja liikkumattomia tarraelementtejä)

  • Kaaviot (voit tehdä erilaisia kaavioita kuten pylväskaavioita tai vertailutaulukkoja)

  • Kehykset (hyödynnä esimerkiksi kuvien rajaamiseen)

  • Mockup-pohjat (erilaisia valmiita mockup pohjia kuten kirjoja, puhelimia ja mukeja)

  • Viivat (paljon eri tyylisiä ja muokattavia viivoja)

Canvan ominaisuudet

Canvassa on valtava määrä valmiita pohjia, joita voit muokata brändisi mukaiseksi.

Räätälöinti ja brändäys

Canvan avulla visuaalisen ilmeen pitäminen yhtenäisenä on vaivatonta. Voit luoda oman brändikirjaston ja ladata sinne logosi, yrityksen värit, fontit ja muut värielementit. Näin saat ne automaattisesti käyttöön uusissa suunnitelmissasi. Canva myös tarjoaa lukuisia vaihtoehtoja sisällön räätälöintiin.

Työkalut kuvien käsittelyyn

Canvassa on kuvankäsittelytyökaluja, jotka mahdollistavat esimerkiksi kuvien rajaamisen, suodattimien käytön ja kuvan koon muuttamisen. Työkalujen avulla kuvien sovittaminen eri suunnitteluprojekteihin helpottuu.

Tallennus ja jakaminen

Kun suunnittelutyö on valmis, voit tallentaa sen projektisi omaan kansioon ja jakaa tarvittaessa muiden kanssa. Voit jakaa suunnittelutyöhön linkillä tai julkaisuna sosiaaliseen mediaan. Lisäksi voit tehdä useamman henkilön kanssa yhteistyötä samassa projektissa antamalla siihen käyttöoikeuksia muille tiimin jäsenille.

Brändin rakentaminen Canvalla

Yrityksen brändi on sen identiteetin ydin – se kertoo tarinan, välittää arvot ja luo tunnetun ja luotettavan ilmeen asiakkaille. Canva tarjoaa monipuoliset työkalut ja ominaisuudet, jotka helpottavat brändin rakentamista ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen luomista. Tässä osiossa tutustut miten Canvaa voi hyödyntää brändin rakentamisen ja kehittämisen näkökulmasta.

Brändivärit ja -fontit

Canva mahdollistaa brändivärien ja -fonttien määrittämisen sekä tallentamisen, jolloin ne saa nopeasti käyttöön omiin suunnitteluprojekteihin. Kun olet valinnut brändillesi sopivat värit ja fontit ja tallenna ne Canvassa, jotta voit käyttää niitä johdonmukaisesti kaikissa materiaaleissa.

Lue lisää brändivärien valinnasta How to choose your brand colors (canva.com)

Logon suunnittelu

Canvassa voi luoda helposti omia logoja valmiiden mallien ja grafiikkaelementtien avulla. Voit muokata ja personoida valittua mallia oman brändin mukaiseksi ja tallentaa lopputuloksen brändin tunnukseksi, jota voit käyttää esimerkiksi verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja markkinointimateriaaleissa.

Lue lisää logoista Logo inspiration: 50 of the best logos to inspire you (canva.com)

Some-julkaisujen yhtenäinen ilme

Canvassa voit suunnitella some-julkaisuja, kuten Instagram-postauksia ja Facebook-mainoksia, ja varmistaa niiden yhtenäisen visuaalisen ilmeen brändin värien, fonttien ja grafiikkaelementtien avulla. Näin brändi erottuu selkeästi sosiaalisen median sykkeessä.

Canvan suunnittelupohjan muokkaaminen

Voit muokata valmiita Canvan mallipohjia lisäämällä brändisi mukaisen värityksen, fontit sekä kuvat.

Esitteet ja markkinointimateriaalit

Brändin visuaalinen ilme on tärkeä myös yrityksen markkinointimateriaaleissa, kuten esitteissä, mainosjulisteissa ja tuotekuvastoissa. Canvassa voi suunnitella ammattimaisen näköisiä markkinointimateriaaleja hyödyntäen brändin väri- ja fonttiprofiileja sekä grafiikkaelementtejä. Tämä varmistaa sen, että brändin viesti välittyy kaikissa materiaaleissa.

Brändi-identiteetin ylläpito

Canva helpottaa brändi-identiteetin ylläpitoa ja hallintaa tarjoamalla mahdollisuuden tallentaa ja jakaa brändin visuaalisia elementtejä tiimin jäsenten kesken. Näin on helppo varmistaa, että kaikki tiimin jäsenet käyttävät aina oikeita värejä, fontteja ja grafiikkaelementtejä, mikä tukee brändin yhtenäistä ilmettä kaikissa materiaaleissa ja kanavissa.

Lue lisää brändipakettien määrittelystä Brändipakettien määrittäminen (canva.com)

Vinkkejä Canvan hyödyntämiseen

Vaikka Canvan käyttö on helppoa, suosittelen kuitenkin nappaamaan nämä vinkit talteen, jotta saat kaiken hyödyn irti Canvasta ja säästät aikaasi.

  • Määrittele tavoitteesi: Tunnista aina ennen aloittamista mikä on laatimasi materiaalin ja sen visuaalisen olemuksen tavoite. Onko kyseessä sopimus, virkistyspäivien mainos vai kuvakaruselli maksulliseen mainontaan sosiaaliseen mediaan.

  • Tunne yleisösi: Kenelle olet luomassa visuaalista sisältöä? Mitä he ovat kiinnostuneita näkemään ja kuulemaan? 

  • Luo yrityksellesi brändipaketti: Lataa brändikirjastoon logosi, yrityksesi brändivärit, vakiomuotoiset fontit sekä muut graafiset elementit. Näin saat ne nopeasti käyttöön.

  • Pidä visuaalinen identiteettisi johdonmukaisena: Käytä brändisi värejä, fontteja ja logoa kaikissa visuaalisissa materiaaleissa.

  • Ole luova ja kokeile uusia asioita: Canva tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia ja työkaluja. Ole luova ja kokeile uusia asioita löytääksesi parhaat tavat tavoittaa yleisösi.

  • Kokoa oma inspiraatiokansio: Kokoa omiin kansioihin kuvia ja elementtejä haluamistasi teemoista, kuten “taustakuvat” tai “ilo”. Kun tarvitset kyseisen teeman kuvia, löydät ne nopeasti omasta kansiosta.

  • Opettele pikanäppäimet: Canvassa on valtava määrä valmiita pikanäppäimiä, joiden käyttö nopeuttaa suunnitelmien toteuttamista.

  • Tutustu Canvan omiin koulutusmateriaaleihin ja ohjeisiin.

Ilmainen vs maksettu Canvatili

Yksi Canvan vahvuus yksinyrittäjälle on sen kohtuullinen hinnoittelu verrattuna moniin muihin vastaaviin palveluihin. Canvan ilmainen versio tarjoaa varsin kattavat ominaisuudet. Voit luoda maksuttomalla versiolla lukemattomia erilaisia suunnitteluprojekteja ja hyödyntää satojatuhansia ilmaisia elementtejä kuten fontit, kuviot, ikonit ja kuvat. Ilmaisversiossa on kuitenkin rajoituksia esimerkiksi taustan poistaminen kuvista ei onnistu, saman projektin kuvakoon muuttaminen yhdellä klikkauksella ja rajoitettu määrä elementtejä ja kuvia.

Canva Pron vuosimaksu on noin 110 euro ja kuukausimaksulla noin 12 euroa (hintatiedot 04/2024). 

Tutustu Canva Free

Tutustu Canva Pro

*Linkit eivät ole affliatelinkkejä

5 työkalua, joita haluat hyödyntää

Viivaimet

Yksi useimmin käyttämäni työkalu on viivaimet. Viivaimen avulla saat lisättyä projektin kaikille sivuille viivan joko vaaka- tai pystysuuntaisesti samaan kohtaan. Se on hyödyllinen esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Haluat nähdä miten pystysuuntainen Instagram-postaus näyttää profiiliruudukossa.

  • Haluat tehdä karusellipostauksen ja haluat tiettyjen elementtien olevan aina samassa paikassa.

  • Haluat varmistaa, että e-kirjassa, liidimagneetissa tai esitteessä joka sivulla on tietyt asiat samoissa paikoissa. Voit merkitä sen avulla myös esimerkiksi marginaalit tai sivun keskikohdan.

Canva viivaimet ja oppaat

Löydät viivaimet ja oppaat kohdasta tiedosto - asetukset.

Oppaat

Oppaiden avulla saat jaettua sivun symmetrisesti useampaan osaan joko sarakkeittain/riveittäin tai molempia hyödyntämällä. Tämä on kätevä työkalu, jos esimerkiksi tehdä karusellipostauksen tai esitteen, jossa sama sivu tullaan myöhemmin jakamaan useampaan osaan. Näin saat elementit jakautumaan useammalle sivulle.

Näin käytät viivaimia ja oppaita.

Elementtien järjestys

Sijaintivalikon kautta voit muuttaa elementtien järjestystä suhteessa toisiinsa. Jos elementtejä on paljon suosittelen valitsemaan päällekkäin välilehden, jossa voit raahata elementit haluamaasi järjestykseen. Mikäli haluat muokata alempana olevaa elementtiä, etkä saa sitä valittua kuvan kautta, voit myös valita kyseisen elementin listasta, jolloin se aktivoituu ja pääset sitä erikseen muokkaamaan.

Elementtien järjestäminen Canvassa

Saat muutettua elementtien järjestystä valitsemalla ensin ylävalikosta sijainti. Valitse sen jälkeen päällekkäin ja voit raahata elementtejä haluamaasi järjestykseen.

Elementtien ryhmittely

Jos olet luonut kuvion, joka koostuu useammasta elementistä, voit ryhmitellä ne. Tällöin voit liikuttaa koko kuviota yksittäisten elementtien siirtelyn sijaan. Tällöin saat myös kopioitua kokonaisen ryhmitellyn kuvion.

Elementtien lukitseminen

Elementtejä pystyy lukitsemaan, jolloin ne pysyvät paikallaan. Lukitseminen tapahtuu valitsemalla valikosta lukon kuvan. Lukitseminen toimii hyvin, jos esimerkiksi haluat siirrettä tai ryhmitellä päällimmäisiä elementtejä ja pitää taustalla olevat elementit paikallaan. 

Miten aloitat Canvan käytön

Miten aloitat Canvan käytön

Jos olet yksinyrittäjä ja haluat aloittaa Canvan käytön, ensimmäinen askel on rekisteröityä Canvan verkkosivustolla ja luoda ilmainen tili. Tämän jälkeen voit kirjautua sisään ja tutustua Canvan ominaisuuksiin.

Aloita tutustumalla Canvan tarjoamiin valmiisiin malleihin ja suunnittelupohjiin. Valitse malli, joka vastaa parhaiten suunnittelutarpeitasi ja muokata sitä omien toiveidesi mukaiseksi. Voit lisätä tekstiä, kuvia ja muita grafiikkaelementtejä suunnitteluusi työkalujen avulla.

Kun olet tyytyväinen työhösi, tallenna ja jaa se esimerkiksi sosiaalisen median kautta tai tallenna omaan laitteeseesi.

Aloita pienin askelin kokeilemalla ja harjoittele Canvan käyttöä erilaisten projektien parissa. Pikkuhiljaa voit tutustua syvemmin Canvan ominaisuuksiin ja oppia hyödyntämään niitä entistä tehokkaammin omassa toiminnassasi.

Lopuksi

Olet nyt ottanut ensiaskeleen matkallasi kohti Canvan maailmaa ja sen työkalujen hyödyntämistä omassa toiminassasi. Toivon, että tämä blogijulkaisu on tarjonnut sinulle arvokasta tietoa ja inspiraatiota Canvan käytöstä erityisesti yksinyrittäjän näkökulmasta.

Muista, että Canva on monipuolinen työkalu, joka tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun ja brändisi kehittämiseen sekä materiaalien luomiseen. Älä siis pelkää kokeilla erilaisia ominaisuuksia ja ideoita – juuri kokeilemalla ja harjoittelemalla löydät oman ainutlaatuisen tyylisi ja tapasi käyttää sitä.

Toivottavasti tämä blogijulkaisu on antanut sinulle hyödyllistä tietoa ja inspiraatiota Canvan käytön aloittamiseen!

Jos haluat saada lisää vinkkejä ja ohjeita Canvan käytöstä sekä muita hyödyllisiä vinkkejä yksinyrittäjille suoraan sähköpostiisi, liity FLOW-kirjeen tilaajaksi! Saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista oppaista, tarjouksista ja tapahtumista. Liity mukaan klikkaamalla alla olevaa linkkiä ja täyttämällä yhteystietosi:

Liity maksuttoman FLOW-kirjeen tilaajaksi nyt!

 

Tiina | Valmentajasi

Autan yksinyrittäjiä siivoamaan sekasotkun digitaaliselta työpöydältä, selkeyttämään omia toimintamalleja sekä tarvittaessa lisäämään automaatiota toiminnan tukemiseksi. Näin sinä voit keskittyä toimintaan, jonka asiantuntija olet eikä sekasotku hidasta tekemistäsi.

www.maksuvirta.fi

 
Seuraava
Seuraava

14. Tehokasta sähköpostin hallintaa yksinyrittäjälle: Ota haltuun sähköpostiohjelman omat työkalut